شست و شوی فرش

شست و شوی فرش

در این مقاله قصد داریم شست و شوی فرش را با راهکار های ساده و مناسب به صورت کامل بررسی کنیم و هدف کلی این مقاله استخراج آلودگی ها از فیبر های فرش و داشتن فرشی تمیز و سالم می باشد پس با ما همراه باشید.

آماده سازی فرش
ماده شوینده فرش را با توجه به دستورات مندرج بر بسته آن مخلوط کنید. یکی از انواع شوینده های چندین کاره، “محافظ و شوینده فرش و رو مبلی” است. مخزن دستگاه خود را با مقدار مناسب شوینده و آب پر کنید. اگر دستگاهتان گرمایشی نیست، بهتر است مخزن را با آب داغ پر کنید. اگر از دستگاه گرمایی استفاده می کنید، در این مرحله باید آبگرمکن را روشن و آب را به چرخش درآورید تا شوینده در هنگام شروع به کار، در دمای مناسب باشد. تمامی لوله ها و ابزار مورد نیاز را متصل نمایید. این اتصالات باعث می شود که تمام سطح موردنظر از فوم پاک شده و با شامپو شست و شو شود.

آماده سازی محیط شست و شو
برای جلوگیری از ورود بیش تر آلودگی به فرش، یک جفت دمپایی رو فرشی یک بار مصرف به پا کنید. تمام لوازم خانگی و سایر وسایل را از روی قسمتی از فرش که می خواهید تمیز کنید، بردارید. با یک جارو برقی قدرتمند، مانند جاروی 14 اینچی، محیط مورد نظر را جارو کنید. اگر در فرش لکه ای وجود دارد، باید با لکه بر مناسب پاک شود. برای هر نوع متفاوت از لکه، از راهنمای پاک کردن لکه ها استفاده کنید.
دستگاه استخراج کننده را در نقطه ای دور، معمولا در گوشه ی سمت ورودی اتاق قرار دهید. دستگاه را به یک پریز برق متصل کنید.

استخراج آلودگی های فرش
اگر محیط مورد نظر کاملا کثیف است، بهتر است ابتدا محیط را اسپری کنیم تا مواد شوینده خیس بخورند و پیوند میان فرش و ذرات الودگی را سست کند. این می تواند با استفاده از اسپری انجام شود.
اگر محیط کاملا آغشته به آلودگی نیست، می توانید مستقیما به اولین مرحله استخراج بپردازید. از دورترین نقطه نسبت به ورودی اتاق شروع کنید. به سمت جلو حرکت کرده و شوینده را رشته رشته به فرش بریزید. سپس با جارو به مسیر خود برگردید و مایع را دوباره جارو کنید. به اطراف حرکت کرده و عملیات را انجام دهید.
اگر برای نظافت منزل ، نظافت ساختمان و یا نظافت محل کار خود به دنبال نظافت کار اقا و یا نظافت کار خانم میگردید می توانید با نظافت کار تماس بگیرید تا در مدت زمان کوتاه برای شما نظافت کار مورد نظر را ارسال کند و از تمیزی خانه، ساختمان و یا محل کار خود لذت ببیرید.

اگر از استخراج گر مخزن داری مانند “استخراج گر فرش پیشرفته” ما استفاده می کنید، از نقطه مشابهی شروع به کار کنید، ولی دستگاه را در حین قدم زدن به عقب همراه خود بکشید. از دکمه ها برای تغییر به حالت های جارو، جاروبرقی و تلمبه استفاده کنید. با باز فشردن دکمه، مایع شوینده به فرش اسپری شده و جارو شروع به حرکت کرده، کل ناحیه موردنظر را جارو می کند. سپس، جارو برقی شوینده را در خود فرو می کشد. هنگامی که در حال اتمام دور اول بودید، به عقب بازگشته و چند اینچ عقب تر از مسیر را دوباره اسپری کنید. سپس با جارو برقی آن را جارو کنید تا اطمینان پیدا کنید که تمام شوینده استخراج شده است. ماشین را به عقب تکیه داده و به سمت ناحیه بعدی حرکت کنید. در هر مرحله چند اینچ از مسیر قبلی را برای اطمینان از شست و شو در نظر بگیرید.

از یک ابزار دستی یا لکه یاب کوچک قابل حمل و نقل برای پاک کردن مناطقی که با استخراج گر بزرگ قابل نظافت نیستند، استفاده کنید. روش های گفته شده را عینا با یک سطل آب تمیز اجرا کرده و فرش را آب کشی کنید تا شامپو تا حد امکان پاک شود. این مرحله مانند شستن لباس ها در ماشین لباسشویی است.

(نکته: اگر پس از خشک شدن، فرش به صورت گسترده کدر شد از محصولی خنثی کننده برای جداسازی مواد شوینده و بازگرداندن فرش به حالت طبیعی تا حد امکان، استفاده کنید. این امر به علت پاک نشدن کامل ماده شوینده از فرش در هنگام شست و شو و قلیایی ماندن فرش است. رقیق سازی مناسب مایع شوینده در ابتدا احتمال وقوع این امر را کاهش خواهد داد.)

خشک کردن ناحیه مورد نظر
تعداد زیادی خشک کننده، مانند دستگاه تهویه متحرک ما به کار گذارید تا در جهت های مختلف کار کنند. این امر باعث می شود تا حد امکان هوا جابجا شده و فرش به سرعت خشک شود. زیاد کردن سرعت تهویه هوا، گرما یا چرخش هوا در ناحیه موردنظر یا ساختمان نیز به افزایش سرعت خشک شدن کمک می کند.

پاک سازی
اکثر استخراج گر ها دارای یک لوله یا دریچه ی تخلیه هستند. دریچه تخلیه می تواند در توالت، سطل یا سوراخ فاضلاب تخلیه شود. اگر مایع شوینده ای در مخزن باقی ماند، به سادگی لوله جارو را داخل آن گرفته تا شوینده باقی مانده را فرو ببرد، سپس دریچه را دوباره تخلیه کنید. هر دو مخزن ها را تا حد امکان تخلیه و تمیز کنید. اجازه دهید تا مخزن ها هوا خورده و گندزدایی شوند.
اگر دستگاه شما باید در دماهای پایین قرار گیرد، باید پس از هر استفاده آماده سازی شود. برای این کار، نصف گالن مایع ضدیخ مدل sub-zero را در مخزن بریزید. تا زمانی که مایع در مخزن و اتصالات آن جاری شود تلمبه بزنید. قبل از مصرف دوباره، یک گالن آب در دستگاه بریزید.

در ادامه میخواهیم شست و شوی فرش با اسکاچ را با هم بررسی کنیم

آماده سازی دستگاه شوینده

اگر می خواهید از اسکاچ فرش استفاده کنید، باید آن را به قسمت نگه داری پد دستگاه خود متصل کنید. دستگاه را به عقب تکیه دهید تا به دسته خود تکیه کند و پد را به پدال واقع در انتهای ماشین متصل کنید. اگر از جارو استفاده می کنید نیز مطابق دستورات گفته شده عمل کنید.
(نکته: یک جاروی فرش باید قبل از استفاده به قطعات کوچک تر تقسیم شود. این می تواند با جدا کردن قطعات مرکزی جارو و راه اندازی دستگاه شوینده، با اتصال جارو به قسمت سرامیکی دستگاه انجام شود. این امر باعث صاف شدن پرهای قلم مو و باز شدن گره های به وجود آمده در هنگام تولید می شود.)
با توجه به این که از چه وسیله ای و برای چه کاری استفاده می کنید، باید دستگاه را به عقب تکیه داده و جارو، یا اسکاچ و یا پد را به قسمت مشخص در انتهای دستگاه خود متصل کنید. سپس دستگاه را بر محیط مورد نظر قرار دهید.

آماده سازی محیط شست و شو

بیشتر قسمت های فرش نیازمند به شست و شو با اسکاچ نیستند. تنها فرش هایی که بسیار کثیف هستند به این امر نیاز دارند. محیط های تجمع آلودگی ها نمونه ای از محیط هایی هستند که دائما نیازمند شست و شو با اسکاچ هستند، و باقی نواحی به سادگی با دستگاه شوینده قابل پاکسازی می باشند.
تمام وسایل و لوازمی که ممکن است آسیب ببینند، یا در روند شست و شو اختلال ایجاد کنند را جابجا کنید. از یک جاروی قوی، برای از بین بردن کثیفی های سطحی تر تا حد امکان، استفاده کنید.
ماده شوینده مورد نظر خود را به اندازه مورد نیاز برای اسپری و مخزن دستگاه شوینده خود تهیه کنید. یک سطل را با آب تمیز پر کنید و اسکاچتان را خیس کنید.  از آن جایی که تمیز کردن فرش با اسکاچ خشک کار مورد نظر ما نیست، از خیس بودن تمامی نواحی اسکاچ اطمینان حاصل کنید.
یک قسمت مربع شکل 10 در 10 اینچ را مشخص کنید. برای محافظت فرش در برابر کثیفی هایی که ممکن است به کف پاهایتان چسبیده باشند، یک جفت دمپایی رو فرشی یک بار مصرف به پا کنید. محیط مورد نظر را به دقت اسپری کنید. اجازه دهید مایع به مدت چند دقیقه روی فرش بماند تا بتواند به فیبر های فرش نفوذ کرده و پیوند میان کثیفی ها و فیبر ها را از بین ببرد.

استفاده از دستگاه شست و شو

دستگاه را در محیط مشخص شده در مکان مورد نظر قرار دهید. سیم باتری را باز کرده و آن را پشت خود در مسیر و روی شانه قرار دهید تا در هنگام حرکت، توانایی کنترل آن را داشته باشید. دسته را خم کرده و سر جای خود محکم کنید تا بتواند روی شکم و بالای کمربندتان قرار بگیرد. پاهای خود را باز کنید تا منبع مناسبی برای حفظ تعادل در هنگام کار باشد. در هنگام شروع به کار دستگاه، محکم ایستاده و برای حرکت آن در یک جهت آماده باشید. اهرم راه اندازی مطمئن دستگاه را پایین برده، و هر دو دسته را بالا ببرید تا دستگاه راه بیفتد. با دستگاه وارد درگیری نشوید، زیرا تنها کار شما را سخت تر خواهد کرد. اجازه دهید خود دستگاه در حین شست و شو حرکت کند. اگر با فشار اندکی دسته را پایین ببرید، دستگاه به سمت چپ حرکت می کند و اگر دسته را به آرامی بالا ببرید، به سمت راست حرکت می کند. باید بدن خود را به موازات دستگاه نگه داشته و تنها با زاویه 90 درجه به شست و شو بپردازید. بعد از چرخش به میزان 45 درجه از نقطه شروع، به جای اول خود برگشته و از نقطه ای دیگر شروع به شست و شو کنید. شروع شست و شو از دورترین نقطه نسبت به مکان قبلی، ایده مناسبی برای این کار است.
شست و شوی مسیر های قبلی، راه مناسبی برای اطمینان از کثیف باقی نماندن همه ی قسمت های فرش است. همواره اطمینان حاصل کنید که اسکاچ به مقدار نیاز خیس است. به همین خاطر همراه داشتن مقداری مایع شوینده از قبل در مخزن دستگاه، ایده خوبیست؛ زیرا باعث می شود قسمت های مورد نیاز به مایع آغشته شوند. ما پکیج کاملی از مخزن، سر دستگاه، و جایگاه پد را برای افراد تازه کار، ارائه داده ایم. اسکاچ هایی که استفاده می کنید مقدار زیادی کثیفی را از فرش به خود جذب میکنند، بنابراین باید هم پشت و رو و هم مرتبا تعویض شوند. همچنین، می توانید آنها را در سطل آب شست و شو دهید. وقتی آب موجود در سطل کثیف شد، به آسانی آن را خالی و دوباره با آب ولرم و  تمیز پر کنید.

ترمیم

بعد از اتمام شست و شوی نواحی کثیف، با دستگاهی مانند شست و شوگر فرش غیرگرمایی ما، به این نواحی برگردید. در این مورد تمامی صابون، آب و کثیفی های خروجی از فیبر های فرش جمع آوری می شود. قدم آخر، پر کردن مخزن با آب و آب کشی فرش است. در این مرحله تنها فرش را اسپری کرده و دوباره آب کشی می کنیم تا کثیفی و غبار تا حد امکان از فرش زدوده شود. این عمل بسیار مشابه گزینه آبکشی ماشین لباسشویی در حین شستن لباس هاست.
بعد از ترک کردن مکان مورد نظر، دمپایی های رو فرشی یک بار مصرف خود را از پا بیرون بیاورید تا رد آب و صابون بر روی فرش باقی نماند. در صورت ورود مجدد به ناحیه مورد نظر ، پوشش جدیدی به پا کنید.
تعداد زیادی خشک کننده، مانند دستگاه تهویه به کار گذارید تا در جهت های مختلف کار کنند. این امر باعث می شود تا حد امکان هوا جابجا شده و فرش به سرعت خشک شود.

پاک سازی

تمامی اسکاچ ها را شسته و در آب ولرم خیس کنید تا بیشترین مقدار کثیفی آزاد شود. همچنین می توان با دستگاه شست و شویی مانند دستگاه شست و شوی میکرو فیبری آن ها را شست و شو داد، که گزینه بهتریست.
مخزن موجود در دستگاهتان را از مایع شست و شو تخلیه و سپس آبکشی کنید. بعد از چند ساعت، تمام خشک کننده ها را بردارید و وسایل را به جای اول خود برگردانید. اگر فرش همچنان مرطوب است، ولی وسایل باید برگردانده شوند، می توانید از کاغذ روغنی استفاده کنید تا پوششی برای فرش باشد و اندازه واقعی آن برای قرار گرفتن در زیر وسایل را نیز مشخص کند.

منبع: شست و شوی فرش